
 
 
Office of the Ombudsman, French Services  
 
 
December 8, 2008 
 
 
 
 
REVIEW  
Paix, propagande et Terre promise, a 
documentary broadcast October 23, 2008, on 
Les grands reportages, Réseau de l’information 
 
 
 
Summary 
 
 
More than 150 people contacted my office to protest the airing of a pro-
Palestinian foreign documentary, Paix, propagande et Terre promise, which was 
broadcast October 23, 2008 by Réseau de l’information (RDI) on Les grands 
reportages. They accused Radio-Canada of having aired a piece of propaganda 
that contained factual errors. 
 
Radio-Canada has admitted an error: presentation of the documentary did not 
comply with its Journalistic Standards and Practices (JSP). There was no 
mention of the production date (2003) or the fact that the situation in the region 
had changed since that time, due notably to the dismantling of Israeli settlements 
in the Gaza Strip. 
 
The documentary, produced five years ago, contains anachronisms and 
inaccuracies, and pro-Palestinian groups were involved in researching the film. 
 
Given the circumstances and the acknowledged failures of editorial control, this 
documentary should not have been broadcast.  
 

1400, René-Lévesque Boulevard East, room 2315 
Montreal, Quebec, Canada, H2L 2M2 
E-mail: ombudsman@radio-Canada.ca 
Web site: http:/www.radio-canada.ca/ombudsman 
Telephone : (514) 597-4757 – Fax: (514) 597-5253 

1



 2

Review on documentary Paix, propagande et Terre promise 

 
 

THE COMPLAINTS 
 
On October 23, 2008, Les grands reportages broadcast on Réseau de l’information 
(RDI) an American documentary entitled Paix, propagande et Terre promise, which 
discussed how the Arab–Israeli conflict is depicted in the U.S. media. 
 
I received 156 complaints about this broadcast. Most of those filing complaints, who 
were in various countries, did so in response to an appeal by HonestReporting 
Canada, a pro-Israel media watchdog that encouraged visitors to its website to send 
complaints to my office. 
 
Other Canadian television viewers who saw the broadcast sent complaints of their 
own accord. They felt it was not a balanced documentary but rather a work of 
propaganda, slanted toward Palestinians, that contained factual errors. Here is an 
excerpt from a complaint from Quebec-Israel Committee: 
 

“(…) By failing to identify the film as a point-of-view documentary 
expressing clear political or social advocacy, and by picking up the 
biography of its writer almost word for word, RDI failed to comply with the 
Radio-Canada Journalistic Standards and Practices, which stipulate that 
such a production should be prominently identified as a work of opinion at 
the beginning and at the end. (…) 

The exclusive participation of pressure groups, and organized interests, as 
well as the production credits acknowledging such groups, seriously 
compromised RDI’s responsibility to see to it that “political interest groups 
[…] or pressure groups do not attempt to use this type of production to 
disseminate their opinions,” and should have prompted RDI to question 
whether the film had been produced independent of any group that might 
have a direct interest in the issues raised.  

RDI was derelict in its duty to ensure fairness and balance, by presenting a 
one-sided indictment of one of the two parties in the conflict and by 
neglecting to present other viewpoints on the issue in this broadcast—as 
stipulated in the Radio-Canada Journalistic Standards and Practices—so 
that viewers might be able to note that different conclusions might be drawn 
from the same facts.  

By tolerating the film’s numerous blips in regard to the historic, political, 
and diplomatic realities of the Israeli-Palestine conflict, RDI failed in its 
responsibility regarding the factual truth—applicable even in the case of 
point-of-view documentaries—and failed to subject the film to the criteria 
for exceptional quality and relevance, as stipulated in its own Journalistic 
Standards and Practices, before broadcasting it.”  



Review on documentary Paix, propagande et Terre promise 

 
 
 
The corporate affairs director handling complaints sent this response to all who 
wrote: 
 

“We received your comments on the documentary Paix, propagande et 
Terre promise broadcast on the RDI program Les grands reportages on 
October 23.  

Please allow me to first provide some explanations on the context in which 
we broadcast documentaries. The documentary format promotes the 
expression of personal viewpoints. In nearly all cases, these documentaries 
are produced by film-makers outside Radio-Canada. We choose to broadcast 
them because we believe they contain information that is considered of 
interest to viewers. 

In broadcasting point-of-view documentaries, Radio-Canada does not 
endorse the opinions contained therein. To the contrary, we do so as part of 
our desire to present a variety of viewpoints on topics that are of public 
interest.  

The documentary Paix, propagande et Terre promise contained thought-
provoking information for the Canadian public on how U.S. media treat the 
Israeli-Palestine conflict. It was produced in the U.S. by the Media 
Education Foundation, and distributed by Mundovision.  

That said, this documentary was a partial update of a film shot four years 
ago, before Israel pulled out of Gaza. As a result, our on-air presentation 
should have positioned it as a four-year-old piece rather than a current one 
about the impact of the Middle East on the impending 2008 U.S. 
presidential elections.  

In effect, it presented a highly personalized point of view on the conflict. 
We recognize that this point of view was clearly pro-Palestinian. We wish to 
ensure you that we have recently acquired other documentaries offering 
different insights into the situation in Israel and Gaza, and we intend to 
broadcast them in the coming months. (…) ” 

 
After having received this response, a number of those who complained asked me to 
review the issue because, from their perspective, this documentary should simply 
not have been broadcast, regardless of how it was presented.  

 3



Review on documentary Paix, propagande et Terre promise 

 
 
 
THE REVIEW 
 
 

The rules to be followed 
 
Information broadcast on Radio-Canada must comply with three core principles set 
out in the Journalistic Standards and Practices: accuracy, integrity, and fairness. 
However, there are exceptions for documentaries produced outside Maison Radio-
Canada, particularly “point-of-view documentaries expressing clear political or social 
advocacy.” 

“The phrase "point-of-view" is also used at times to describe a work 
of clear opinion, advocacy, or a factually-based polemic which 
argues a specific remedy or perspective in a controversial matter. 
While factually based, the work does not fairly portray the range of 
opinions involved in the issue or story. The programmer will at 
times be faced with the decision whether or not to broadcast an 
entire production which substantially transgresses the CBC's 
journalistic standards because it openly espouses an opinion on a 
controversial matter, to the exclusion of other pertinent facts or 
reasonable views. (…) ” 
(JSP, Appendix A, 2.4)  

 
The documentary Paix, propagande et Terre promise meets these criteria. The film 
claims, without proving it, that the government of Israel controls U.S. print and 
electronic media. In order to illustrate this argument, the film uses excerpts from 
television newscasts that fail to mention the fact that the Palestinian territories are 
occupied by Israel. This omission, the choice of words, and the routine absence of 
context reinforce false perceptions among the U.S. public, according to the film. 
There is no fairness, balance, or nuance here: this pro-Palestinian documentary 
presents one point of view, one side of the coin. All those interviewed—academics, 
Israeli and Palestinian activists, media critics and journalists—agree with this 
perspective. If Radio-Canada chooses to present a documentary of this type, some 
rules apply: 

“In considering such works of opinion or argument for broadcast, the 
CBC has to assure fairness and balance by other means. The CBC 
should also guard against political or economic interest groups and 
lobbies exploiting this avenue. (…)” 
(JSP, Appendix A, 2,4) 

 4



Review on documentary Paix, propagande et Terre promise 

 
 
 

“Such a production should be prominently identified as a work of 
opinion at the beginning and at the end.” 
(JSP, Appendix A, 2.4, b) 
 
“Even in a work of opinion, facts should be respected and arguments 
should reasonably flow from those facts. (…) ” 
(JSP, Appendix A, 2.4, d) 

 
 
 

Is the production clearly identified? 
 
Management at Radio-Canada quickly admitted its error: presentation of this piece 
did not comply with Radio-Canada journalistic policy. Here is a transcription from the 
episode of Les Grands reportages in question: 
 

“Peace, propaganda, and the Promised Land. Do the U.S. media 
view Israeli settlement in the occupied territories as merely an act of 
defense? 
Welcome to Les Grands reportages. Is it still possible that a Middle 
East peace agreement, as envisioned at last year’s Annapolis 
conference, might be signed before the end of 2008? With the U.S. 
election around the corner and the prime ministers of Israel and 
Palestine both leaving office, many doubt it. According to Middle East 
experts, over the past 40 years, the State of Israel’s colonization 
policy has been stepped up in occupied Palestinian territory. The 
result: daily violence, from both the Palestinian and Israeli sides. So 
what do the U.S. media have to say about this never-ending conflict? 
Are they distorting the judgment of our neighbours to the south?” 

 
There was no mention—during this presentation or at the end of the broadcast—that 
this was a point-of-view documentary, an advocacy film. Nor was there mention of its 
writer or U.S. production company, Media Education Foundation. In fact, it was the 
name of its Montreal distributor that appeared at the opening and in the credits. 
Even more disturbing, at no time during the presentation or in the credits was it 
made clear that the documentary came out in 2003 (the date confirmed for me by 
the producer). These omissions deprived viewers of essential information. Yet, the 
production company’s website clearly shows that this film dates from 2003. Five 
years is a long time in the Israeli-Palestinian conflict. At the time the film came out, 
the second wave of the Intifada was under way. The situation has since changed: 
Israelis pulled out of the Gaza Strip; Ariel Sharon, before suffering a stroke and 
falling into a coma, formed a new party in favour of dismantling the settlements;  
 

 5



Review on documentary Paix, propagande et Terre promise 

 
 
 
Yasser Arafat died; Palestinians in Gaza elected the radical group Hamas; Israelis 
erected a fence around the West Bank; suicide bombing attempts ended in Israel; 
the Israeli army offensive against Hezbollah left 1,200 dead in Lebanon. The 
presentation of the film creates the impression that the documentary is recent. The 
senior director in charge of documentary content at Radio-Canada admits that the 
piece was not situated in time. In his opinion, it should have been made clear that 
Israeli settlers and the army had departed the Gaza Strip, and the documentary 
could have been introduced with the question: “Has the situation changed in the 
intervening years?” 
 
When Radio-Canada purchases documentaries, it adapts them, translates them (if 
necessary), and condenses them—in this case from 52 to 43 minutes. This work 
was handled by a producer, who said he was unable to locate the documentary’s 
production date. Instead, the producer opted to clearly identify the video excerpts in 
the documentary, which were from the period 2000 to 2003.  
 
The researcher tasked with writing the presentation admits having made an error. 
He told me that he was absorbed at the time in another documentary series. Each 
year 200 documentaries are adapted for RDI’s Les grands reportages.  
 
The Radio-Canada producer in charge of acquisitions said that, first on paper, than 
upon viewing Paix, propagande et Terre promise struck him as likely to generate 
interest as it offered a new slant on the Israeli-Palestinian conflict. The producer 
believed that the piece was current, since in the 2008 catalog of the “international 
showcase for documentary screenings” (MIPDOC), Paix, propagande et Terre 
promise was described as being “in production.” He told me that the distributor had 
not warned him that the film was not recent. The distributor recalled having said that 
Paix, propagande et Terre promise had been released in theaters in early 2005. 
Whatever the case, Radio-Canada became aware of the actual production date 
(2003) only when complaints began to flood in. The staff to whom I spoke all told me 
that they will need to be more circumspect in the future.  
 
The main difference between the 2003 documentary and the version broadcast on 
RDI in October 2008 is its length. The original ran 80 minutes; the distributor asked 
the producer to cut the film to 52 minutes so it could be sold to television stations. 
The distributor had a narration recorded for the abbreviated version. He removed 
some obvious anachronisms in the international English language version. In my 
opinion, this was not sufficient to merit the description “updated version.” The 
documentary in its entirety and a transcription of it can be viewed on the production 
company’s website:  
http://www.mediaed.org/cgi-bin/commerce.cgi?preadd=action&key=117 

 6

http://www.mediaed.org/cgi-bin/commerce.cgi?preadd=action&key=117


Review on documentary Paix, propagande et Terre promise 

 
 
 
A pro-Palestinian documentary or a work of propaganda? 
 
Radio-Canada must ensure that the documentaries it purchases are not the 
propaganda tools of pressure groups. If Radio-Canada had viewed the full 80 
minutes of Paix, propagande et Terre promise, it would have seen the 
acknowledgements addressed to various pro-Palestinian groups at the end of the 
film (Electronic Antifada, Al-Awda Right of Return Coalition, Islam Online). The 
producer/director assures me that these pressure groups did not finance the film and 
contributed only research assistance. 
 
This proximity is disconcerting. For example, one shocking item of information 
featured in the documentary is that only four percent of televised news reports 
mention that the West Bank and Gaza are “occupied.” A small note at the bottom of 
the screen attributes this statistic from 2001 to the group “Fairness and Accuracy in 
Reporting, FAIR.1” This is a pro-Palestinian media watch group, the counterpart of 
pro-Israeli groups likes CAMERA (Committee for Accuracy in the Middle East 
Reporting in America) and HonestReporting, which is involved in the bulk of 
complaints to my office against this documentary. It is not a case of independent 
research.  
At the very least, these facts should have been known by Radio-Canada so that it 
could participate in the editorial evaluation of the product. 
 
 
 

Are the reported facts true? 
 
Even if it is a point-of-view documentary, the arguments presented must be based 
on facts, in accordance with Radio-Canada regulations. However, the anachronisms 
are blatantly obvious. These anachronisms lead the unaware television viewer to 
believe that the Gaza Strip is still occupied by the Israeli army and Israeli settlers. 
The reality is completely otherwise: the settlers left the Gaza Strip in 2005 and the 
Israeli army has vacated the territory, although it does still surround and control the 
entry and exit points for Palestinian people and goods.   
 

• Three and one-half minutes into the film, one can read on the screen “The 
West Bank and the Gaza Strip under military occupation.” 

• Nine minutes into the film: “Therefore, we can conclude that in addition to the 
occupation of the West Bank and the Gaza Strip, Israel…” 

                                                 
1  http://www.fair.org/index.php?page=1055: This article states that 4 out of 99 stories on ABC, CBS 
and NBC News did not use the words “occupied” or “occupation”. CNN does better, with 20 pour-cent 
of stories using the same words. 

 7

http://www.fair.org/index.php?page=1055


Review on documentary Paix, propagande et Terre promise 

 
 
 

• Twelve minutes into the film, the narrator says, “ . . . four percent of the 
reports aired on the media network 2 concerning the occupied West Bank 
and the Gaza Strip mention that these are occupied territories.”  

• At  twenty minutes and seventeen seconds, the narrator says, “The 
Palestinian territories are scattered with strategically established settlements 
along with the neighbouring lands that they have appropriated to control 
more than 40% of the West Bank and the Gaza Strip.” On the screen, a map 
is shown in which little white dots illustrate the settlements scattered 
throughout the West Bank and the Gaza Strip. 

 
The first erroneous subtitle was added by the Radio-Canada producer in charge of 
the adaptation. Not a single person noticed the anachronisms prior to the film being 
aired. Even if the producer who adapted the work tells me that he found the 
documentary to be “borderline,” he never communicated his reservations to 
management. The result is that no line manager ever viewed the documentary 
before it was broadcast. 
 
Simon Durivage, the host, is not responsible for these errors. He records the 
presentations that are prepared for him between two en direct segments on RDI, 
where he is on the air for four hours or more per day.  
 
The failure to mention the withdrawal from the Gaza Strip is not insignificant, since a 
part of the argument that the film makes is that “Israel’s goal is to permanently annex 
these occupied territories.” This is perhaps true for a portion of the West Bank, but 
this has already been recognized as false in regard to the Gaza Strip. 
 
Other identified inaccuracies: 
 

• The 2002 clashes in Jenin. “These events, although largely condemned as 
war crimes by human rights organizations, were minimized by the U.S. media, 
which doubts and rules out the occurrence of a massacre” (excerpt from the 
documentary). On the Palestinian side, there was talk of 500 victims. An 
investigation by Human Rights Watch found no proof of a massacre. Fifty-
seven Palestinians and 24 Israelis died in these clashes. 

• “The Israeli position is anything but defensive.” This is a questionable 
generalization. 

                                                 
2 .  “Network news reports” is wrongly translated in French by “réseau médiatique” (media network in 
the English text) 

 8



Review on documentary Paix, propagande et Terre promise 

 
 
 

• The occupied territories: “a foreign country”. The West Bank and the Gaza 
strip are not part of Israel.  These territories are under no juridiction. 
Palestinians want to have their country, but it is still not a reality. 

• Repeatedly, the documentary mentions the “illegal” occupation of Palestinian 
territories by Israel. The legal reality is more complex: Jewish settlement and 
the construction of a security fence in the West Bank are without a doubt 
illegal. But the experts do not agree on the “illegal” nature of all Israeli military 
presence in the West Bank because of the ambiguity in the English version of 
United Nations Resolution 242 (1967). Withdrawal must be made “from 
territories.” Is the Israeli withdrawal from the totality of territories mandatory 
or not under Resolution 242? The interpretation of this provision has never 
been clarified by the courts. 

 
In regard to this matter, the program director at RDI thinks that Radio-Canada does 
not have sufficient personnel to check the facts for the 200 documentaries 
purchased each year. It is therefore important to write a solid presentation to provide 
the necessary warnings to television viewers. The senior director responsible for 
documentary content adds that Radio-Canada trusts reputable foreign producers 
(e.g., the BBC), but explains that Radio-Canada cannot ignore its responsibility to 
earnestly evaluate the content of aired works. These two managers, who have a 
number of responsibilities, say that it is unthinkable for them to look at all 
documentaries before broadcasting, especially given that to purchase 200, it is 
necessary to view twice as many. When staff have doubts about a documentary, 
they must seek advice from one of their superiors. This time, not one red flag was 
raised during the entire process. The program director at RDI believes that this is an 
isolated incident, which should not discredit the work performed over the last 14 
years. In light of this error, the senior documentary director adds that editorial control 
for the Acquisitions Department must be tightened. 
 
 
 

Should the documentary have been aired or not? 
 
The fact that this documentary is biased towards the Palestinian cause is not the 
issue here. Radio-Canada has the right to broadcast point-of-view films as long as 
they are clearly identified as such. Radio-Canada must also promote a diversity of 
opinion in its programming. There is no strict accountability framework in place in 
terms of the aired “viewpoints” regarding the Israeli-Palestinian conflict, but the 
senior documentary director assures that attention to diverse opinions exists. Before 
this controversy erupted, he purchased the rights to some “very interesting” Israeli 
documentaries that will be broadcast in the first months of 2009. 

 9



 10

Review on documentary Paix, propagande et Terre promise 

 
 
 
The senior director believes that this documentary merited broadcasting because of 
the renown of certain participants. He is however of the opinion that, to maintain the 
integrity of the work, it must not be altered so that the film no longer seems to be 
dated by five years. He is therefore not in agreement with the steps taken by the 
distributor, who states that he updated Paix, propagande et Terre promise in 2008.  
 
The producer/director of Paix, propagande et Terre promise remains convinced that 
the film is still relevant. He told me, “The fact that the Gaza Strip is no longer 
colonized by Israel changes nothing, since this territory has become an open air 
prison.” The situation on the ground has not changed, in his opinion, and it is still just 
as true that print and electronic media in the U.S. systematically exclude discussion 
of the West Bank occupation and the motives behind the Palestinian resistance. He 
is currently preparing a new film on the American media coverage of the Gaza Strip 
and the Israeli offensive in Lebanon. 
 
 
 

Conclusion 
 
The error has already been recognized by Radio-Canada management. Journalistic 
Standards and Practices were not followed in the presentation of the foreign 
documentary Paix, propagande et Terre promise, broadcast on the program Les 
grands reportages on October 23, 2008. Radio-Canada should have indicated that 
the film was a point-of-view documentary and that the situation on the ground had 
changed in the last five years. The film’s production date should have been 
indicated, especially since Israel had withdrawn form the Gaza Strip. Finally, it 
should have been clear that the documentary was a foreign-produced work. 
 
Given these circumstances, and the failures noted with respect to editorial control, 
this documentary should not have been broadcast.  
 
 
 
Julie Miville-Dechêne 
Ombudsman, French Services 
Société Radio-Canada 
December 8, 2008 
 
 


